Engros
Effektiv kommunikation for engrosvirksomheder
Engrosvirksomheder handler med andre virksomheder, hvorfor der er tale om B2B salg. Altså handel mellem to virksomheder, hvorfor kommunikationen overfor kunden, der her er en anden virksomhed, er anderledes fra kommunikationen overfor privatforbrugere. Kommunikation overfor det professionelle netværk, der skabes gennem handel, er blevet et vigtigere element i markedsføringen, når den øgede digitalisering tages i betragtning.
Kommunikationen overfor kunden skal ikke alene være med henblik på salg, da tiden for pangfarver med tilbudsmærkater er forældede. Virksomheden, som søger en partner til levering af fx fødevare, ønsker også inspiration til, hvad denne kan med de råvarer, som udbydes. Derfor er det ikke ualmindeligt, at en fødevaregrossist kommunikerer med sine kunder gennem inspiration til opskrifter. Denne form for kommunikation værdsættes ikke kun af kunden, men også af Google da tiden, som bruges på hjemmesiden, er en klar indikation på, at der er relevant indhold på siden.
Det øger synligheden, og det kan have en væsentlig effekt på konverteringerne, når inspirationsmaterialet, der kommunikeres, er produkter, som man selv udbyder.
Tilbud er selvfølgelig et væsentligt aspekt af kommunikationen, men denne skal tænkes i andre baner. Med dette menes der, at tilbud skal implementeres i virksomhedens e-mailkommunikation og tilbudsaviser. Tilbud og kampagner er kunderne familiære med at modtage i deres indbakke og postkasse, og så er det vigtigt, at der opfordres til handling gennem e-mailkommunikation.
De sociale medier har også fået indpas hos engrosvirksomheder, da kunderne er informationssøgende. Relevant indhold, der anvendes på hjemmesiden, kan også drages over i kommunikationen på de sociale medier. Tips og tricks samt nyheder og tilbud kan offentliggøres løbende med opslag på de medier, som virksomheden er repræsenterede på.